Sanuli on saavuttanut suosiota yksinkertaisuutensa ja nopean pelattavuutensa ansiosta. Se on moninpeli, ja pelaajat voivat jakaa pelituloksiaan ja keskustella arvauksistaan yhteisössä. Peli tarjoaa jännitystä ja haastetta samalla kun se kehittää pelaajien sanallista älykkyyttä ja ongelmanratkaisutaitoja.
Tässä artikkelissa keskityn erityisesti Sanuli-ilmiöön, joka on levinnyt Suomessa laajalti. Aion tutkia pelin historiaa ja taustoja, ja lisäksi kerron, miten Sanulia pelataan sekä millaisilla taktiikoilla peliin voi lähestyä. Tutustutaan myös mitkä ovat sanuli ohjeet jotta pääset mahdollisimman nopeasti peliin sisään. Vaikka oma kokemukseni Sanulista on vielä melko rajoitettu, on pelin juoni ja tavoitteet helppo omaksua lyhyessäkin ajassa.
Sanuli peli, kuten kaikki muutkin merkittävät ilmiöt, saavat alkunsa jostakin. Peli on suomalaisen Jaakko Husson kehittämä verkkopohjainen peli, jonka ideana on arvailla piilotettuja sanoja.
30-vuotias Husso Tampereelta on kertonut suunnitelleensa pelin yhdessä vuorokaudessa. Huolimatta lyhyestä suunnitteluvaiheesta, peli saavutti valtavan suosion ensimmäisenä päivänään ja keräsi nopeasti kymmeniä tuhansia pelaajia, satojatuhansia pian tämän jälkeen. Ilta-Sanomat teki artikkelin kehittäjästä, voit lukea sen tästä.
Sanuli-pelin sanasto perustuu Nykysuomen sanakirjan sanoihin.
Usein parhaat pelit ovat jatkokäsiteltyjä versioita jo olemassa olevista julkaisuista. Sanulin suosion taustalla puolestaan on walesilaisen ohjelmistokehittäjä Josh Wardlen luoma englanninkielinen Wordle.
Wardle julkaisi Wordle-sanapelin lokakuussa 2021, ja myös sen suosio lähti nopeasti kasvuun. Ei kestänyt kauaakaan, kun tammikuussa, vain muutaman kuukauden julkaisun jälkeen, The New York Times Company osti pelin Wardlelta ja maksoivat tästä huhujen mukaan seitsemän numeroisen hinnan. Tarkkaa hintaa ei ole koskaan julkistettu.
Yksinkertaisesta sanapelista maksettiin siis miljoonia, ja sitä on sen jälkeen voinut pelata ilmaiseksi Timesin sivuilla jo noin kahden vuoden ajan.
Sanulin pelaaminen on erittäin helppoa, ja juuri tämä yksinkertaisuus on suuressa roolissa pelin suosiossa. Pelaajan tarvitsee vain avata selain ja siirtyä osoitteeseen sanuli.fi, jolloin peli aukeaa maksutta ja ilman ylimääräisiä kysymyksiä suoraan selaimessa. Heti alussa pelaaja näkee tyhjän harmaan ruudukon mustalla taustalla. Alapuolella on näppäimistö, jossa ovat kaikki suomalaiset kirjaimet, kirjoitettujen kirjainten poistamiseen tarkoitettu nuoli sekä “Arvaa”-painike.
Sanulista on nykyään saatavilla useita erilaisia sääntöversioita. Näihin perehdymme myöhemmin, mutta uusille pelaajille oletuksena tarjotaan viisikirjaimisia sanoja.
Pelaajan tehtävänä on keksiä, mikä viisikirjaiminen sana on piilotettuna ruudun taakse. Ensimmäisellä arvauksella sanan arvaaminen on käytännössä mahdotonta, mutta se voi toivon mukaan tuoda pelaajaa lähemmäs oikeaa vastausta. Kun syötät sanan kenttään ja painat Arvaa-painiketta, ohjelma ilmoittaa, mitkä arvaamasi kirjaimet ovat oikein.
Sanuli-sanapeli käyttää kolmiväristä koodausta arvatuille kirjaimille:
Pelaajalla on käytettävissään kuusi arvausta. Viimeistään kuudennella arvauksella hänen pitäisi saada sana kokonaan oikein voittaakseen pelin. Jos pelaaja arvaa sanan oikein, hän voittaa pelin. Jos taas sana on väärin, pelaaja häviää.
Sanulin pelaamisessa ei ole mitään erityisen monimutkaista. Uusia sanoja voi arvata niin monta kuin haluaa. Tämä eroaa englanninkielisestä Wordlesta, jossa voi pelata vain yhden sanan päivässä, ja kaikilla pelaajilla on sama sana. Päivän Sanuli -sääntöversio kuitenkin tuo saman yhteisöllisen kokemuksen myös suomalaiseen versioon. Siitä kerrotaan lisää hieman myöhemmin!
Mielestäni suosion syitä on helppo ymmärtää. Peli on äärimmäisen yksinkertainen ja selkeä, minkä ansiosta kuka tahansa voi oppia pelaamaan sen hetkessä. Sanulin välitön palaute varmistaa, että pelaaja tietää nopeasti, miten hyvin hän suoriutuu ja mitä seuraavaksi kannattaa tehdä. Toisin sanoen peli pitää otteessaan tehokkaasti.
Pelin viehätysvoimaa lisää myös se, että pelaaja saattaa helposti jäädä koukkuun heti alusta alkaen, sillä sanan selvittäminen vaatii kierroksen loppuun viemistä. Pelaajalle syntyy lähes pakottava tarve nähdä vähintään se, mikä olisi ollut ensimmäisenä tarjottu sana. Moni tuskin pystyy lopettamaan arvailemisen ennen kuin sana on paljastettu.
Sanuli-kierros muuttuu periaatteessa vaikeammaksi arvaus arvaukselta, kun pelaajan on keskityttävä yhä enemmän sanan arvaamiseen. Ensimmäisellä kierroksella peli on ikään kuin rentoa ajanvietettä, mutta loppupuolella pelaajalta vaaditaan jo enemmän keskittymistä. Kun pelaaja lopulta saa kierroksen ja sanan päätökseen, hän saattaa haluta kokeilla vielä yhtä sanaa, jos sen arvaaminen näyttäisi helpommalta. Jos näin ei kuitenkaan käy, pelaaja löytää itsensä jälleen uuden sanan arvailemisen parista.
Sanulin yksinkertaisuudessa piilee myös haasteensa. Osa pelaajista saattaa innostua pelistä aluksi, mutta kiinnostus saattaa hiipua jo muutaman sanan jälkeen. Tämän jälkeen pelaaja ei välttämättä palaa enää pelin pariin, jos se ei vastannut odotuksia tai kokemus koettiin liian ohueksi tai pintapuoliseksi. Tästä syystä Sanuli-sanapelissä on tarjolla erilaisia sääntöversioita ja pelimuotoja, jotka tuovat mukavaa vaihtelua peruspeliin.
Seuraavaksi perehdytään mikä on päivän Sanuli sekä muut erilaiset pelimuodot.
Päivän Sanuli on suora kopio Wordlesta, ja tässä pelimuodossa pelaajien tehtävänä on arvata vain yksi sana päivässä. Tämä päivän Sanuli on sama kaikille pelaajille tiettynä päivänä.
Tällä hetkellä Päivän Sanuli vaikuttaa olevan Sanuli-sanapelin suosituin pelimuoto. Vaikka osa Sanulin alkuperäisistä pelaajista saattaa olla jo kahden vuoden aikana kyllästynyt peruspeliin, päivän Sanulit ratkotaan edelleen innokkaasti. Monet suhtautuvat päivän Sanuliin osana päivittäistä arkirutiinia tai aamurutiinia, samalla tavalla kuin päivän uutisiin tai Fingerporiin.
Monet Sanulin ystävät nauttivat myös keskustelusta verkossa siitä, mikä päivän Sanuli oli, ja kuinka vaikeaa sen ratkominen mahdollisesti oli.
Neluli on nimenä jo varsin erikoinen, ja siinä pelaajan tavoitteena on ratkoa samalla kertaa neljä eri Sanulia samoilla arvauksilla. Tavoitteena on siis saada kaikki neljä Sanulia ratkaistua yhdeksällä arvauksella.
Aluksi Neluli saattaa vaikuttaa vaikealta, mutta merkillepantavaa on, että arvausten määrää on nostettu kuudesta yhdeksään. Tämä tarkoittaa, että Nelulissa pelaaja voi kohdata tilanteen, jossa hänellä on esimerkiksi vain yksi arvaus jäljellä ja jo kolme Sanulia on saatu ratkaistua.
Sanuliketju eroaa perinteisestä versiosta siinä, että arvattu Sanuli toimii automaattisesti seuraavan Sanulin ensimmäisenä arvauksena. Tämä sääntömuoto tuo hieman lisähaastetta peliin, sillä monilla pelaajilla saattaa olla valmiiksi mietitty strategia, jolla he lähtevät ratkomaan Sanuleja.
Sanuliketju tarjoaa hyvän tavan elävöittää pelaajien kokemusta ja välttää liiallista kliinisyyttä ja strategisuutta arvailussa. Monet pelaajat haluavat säilyttää pelin hauskuuden eivätkä siirtyä liian taktiseen suunnitteluun.
Tuntuuko Sanuli sanapeli liian haastavalta? Ehkä haluaisit tutustua silloin pelin kolmeen eri vaikeusasteeseen.
Pelissä on sisäänrakennettu mahdollisuus valita eri vaikeustasot, jotka vaikuttavat siihen, millaisia sanoja pelissä tulee vastaan. Vaihtoehdot ovat tavallinen, helppo ja vaikea.
Tavalliselle listalle on Sanulin ohjeiden mukaan valittu yleisimmät sanat ilman lainasanoja, murresanoja tai muita erikoisuuksia. Tämän valinnan pitäisi välttää tilanteita, joissa pelaaja kohtaa hämmentäviä “no niinpä tietenkin” -tyylisiä tilanteita, kun sanuli paljastuukin joksikin hyvin erikoiseksi sanaksi, jota harvemmin käytetään.
Helppo lista on vielä tavallistakin helpompi. Siinä on jätetty pois vanhahtavat sanat, puhekieli (kuten mainittu “liksa”) ja mahdolliset asiatonta kieltä sisältävät sanat. Sanulin säännöissä mainitaan, että helppo lista sopii kaikenikäisille, ja kirosanat ja muut sopimattomat sanat voidaan suodattaa asetuksista pois. Kuusikirjaimisia sanoja ei myöskään voi pelata helpolla listalla toistaiseksi.
Vaikealla listalla sen sijaan ovat kaikki peliin hyväksytyt sanat, pääosin Nykysuomen sanakirjasta. Mukana on kuitenkin myös käyttäjien tekemiä ehdotuksia, puhekielisyyksiä ja muita erikoisuuksia. Tämä on kuin Sanulin villi länsi, ja pelaajan tulee olla tarkkana.
Osa lukijoista on varmasti saapunut tälle sivulle etsimään vinkkejä Sanulin pelaamiseen. Vaikka en olekaan pelannut Sanulia kovin pitkään, olen jo nyt huomannut muutamia asioita, jotka saattavat olla avuksi.
Ennen kaikkea on hyvä harkita tarkkaan ensimmäistä arvausta. On keskeistä selvittää eri kirjainten mahdollinen läsnäolo. Siksi arvauksia kannattaa alkaa purkamaan sanoilla, jotka sisältävät mahdollisimman monta erilaista yleistä kirjainta. Alle olen luetellut viisi kohtaa jotka saattavat helpottaa sitä kuinka Sanuli peli ratkeaa.
Vaikka Wordle suunniteltiin houkuttelemaan ristisanaharrastajia, jotka etsivät nopeaa ja hauskaa ajanvietettä, mukana on myös ystävällisen kilpailun elementti.
Jotkut pelaajat ovat kehittäneet erityisiä strategioita hallitakseen peliä ja arvatakseen päivän sanan mahdollisimman nopeasti – tavoitteenaan sitten esitellä sanavarastoaan sosiaalisessa mediassa.
Aberdeenin yliopiston kielen ja kielitieteen vanhemman lehtorin Elspeth Edelsteinin mukaan paras tapa murtaa koodi on syventää sanojen rakennetta.
Viimeisen viikon aikana peliä intensiivisesti tutkinut rouva Edelstein jakoi viisi parasta vinkkiä Sanuli (Wordle suomi) mestariksi tulemiseen.
Nämä vinkit ovat osoittautuneet menestyksekkäiksi sekä hänen että hänen muiden luennoitsijoidensa keskuudessa, joten ota muistikirjasi esiin ja tee muistiinpanoja.
Aloita sanalla, jossa on paljon vokaaleja: Pyri sisällyttämään “e”, “a” tai “o” ensimmäiseen arvaukseesi saadaksesi selkeämmän käsityksen päivän sanan mahdollisista kirjaimista.
Käytä yleisempiä kirjaimia, kuten “s”, “t” ja “r”: Sinulla on suurempi mahdollisuus arvata sana toisella tai kolmannella yrityksellä, jos aloitat sanoilla, kuten “nosta” tai “sydän”.
Ajattele tiettyjen kirjainten yleistä sijoittelua sanoissa: On olemassa kirjaimia, jotka todennäköisemmin ovat sanan lopussa tai eivät todennäköisesti ole sanan alussa. Esimerkiksi monet sanat päättyvät “y”-kirjaimeen tai äänettömään “e”-kirjaimeen.
Ajattele yleisiä kirjainyhdistelmiä: Jotkut kirjaimet eivät sovi yhteen, kun taas toiset ovat melko yleisiä. Esimerkiksi sanoissa voi olla todennäköisemmin “d” tai “b” ennen kirjainta “r”.
Vältä käyttämästä jo arvattuja kirjaimia: Voit käyttää vain kelvollisia sanoja oikeiden kirjainten arvaamiseen, mutta pyri käyttämään vain kirjaimia, joita et ole aiemmin arvannut. Tämä antaa sinulle rajatut vaihtoehdot, mutta on paras tapa murtaa lopullinen sana niin nopeasti kuin mahdollista.
Kun saa tietää tietyn kirjaimen kuuluvan sanaan, kannattaa ottaa tämä kirjain perustaksi seuraaville arvauksille. Myös tässä kohtaa auttaa etu- ja takavokaalien tiedostaminen, sillä voit mahdollisesti saman tien eliminoida paitsi lukuisia sanoja, myös kokonaisen kirjainryhmän pois.
Sanuli-sanapeli näppärästi näyttää ruudulla näkyvällä näppäimistöllä eri värikoodeilla kirjainten tilanteen. Näet siis kätevästi jo näppäilyvaiheessa, mitkä kirjaimet on jo rajattu sanasta pois. Pienenä miinuksena tosin todettakoon, että mobiiliversiossa tämä värikoodaus ei ole läheskään yhtä vahva ja selkeä kuin läppärillä tai pöytäkoneella pelatessa.
Yksi muistamisen arvoinen asia on, että vaikka olisit saanut joitain kirjaimia paljastettua, ei sinun ole pakko käyttää näitä kirjaimia arvauksissasi. Samaten myöskään sanaan kuulumattomia kirjaimia ei tarvitse jättää pois tulevista arvauksista. Voit siis halutessasi taktikoida ja jatkaa useiden kirjaimien paljastamista, vaikka tiedätkin, että arvaamasi sana ei voi olla juuri haettu sana.
Ainoa tiukka sääntö pelin arvauksissa on, että arvatun sanan pitää kuulua Sanulin tietopankkiin. Et siis voi vain laittaa jonoon sekalaista kirjainjoukkoa, joiden mukanaolon haluat selvittää. Kirjainten selvittäminen pitää siis strategisemmin.
Matemaattinen hahmottaminen auttaa Sanulien ratkaisemisessa. Ei siis ole ihme, että tätä varten on jopa kehitetty oma Sanuli Solver -sivusto, jolla pääsee löytämään uusia kirjaimia sisältäviä sanoja.
Henkilökohtaisesti en kannata minkäänlaista huijaamista, mutta testasin tätä artikkelia varten, miten Sanuli Solver toimii. Voin todeta, että jos pelin haluaa pitää mielenkiintoisena, ei kannata käyttää apuohjelmia.
Sanuli sanapeli tarjoaa erinomaista ja opettavaista viihdettä kaikille kevyestä peliviihteestä nauttiville. Erityisesti ristikoiden ja hirsipuun kaltaisten pelien ystävät löytävät varmasti iloa tästä maksuttomasta ja koukuttavasta pelistä. Jos tuntuu, että sanapelin ratkomisesta haluaa pitää taukoa, toinen vaihtoehto on pelata vaikka korttipelejä. Voit tutustua täällä erilaisiin korttipeleihin.
Kannattaa harkita, ottaisiko vähintäänkin päivän Sanulin osaksi omaa arkea. Näin aivot pysyvät paremmin terässä, ja pelin parissa mukaan houkutellut kaverit ja tuttavat tarjoavat runsaasti juteltavaa niin aamupalalla kuin lounaspöydässäkin.
yhteystiedot
nopeatcasinot@gmail.com